Zaprzyjaźnij się z Processingiem

Jak zapewne część z Was słyszała do szkół wraca stare tzn. nowe. Nowa reforma edukacji. Obecni szóstoklasiści zamiast iść do gimnazjum, zostaną w 7 klasie szkoły podstawowej. Ci, którzy zostaną promowani, oczywiście 🙂

W związku z reformą jest nowa podstawa programowa, w tym również dla informatyki. Tak będą nazywać się dotychczasowe zajęcia komputerowe w szkole podstawowej.

W nowej reformie duży nacisk kładzie się na naukę programowania. Co w różnych środowiskach wywołuje spore emocje. Maciej Aniserowicz na swoim blogu również popełnił felieton.

Jako nauczyciel wyżej wymienionych przedmiotów mam mieszane uczucia. Ale to temat na inny wpis.

Staram się przygotować do tej zmiany, uczestnicząc w różnego rodzaju aktywnościach. Ostatniej środy miałem okazję wziąć udział w warsztatach poświeconych temu zagadnieniu.

Były to warsztaty przeznaczone dla nauczycieli przyszłych klas 7-8 i poświęcone były narzędziu do nauki programowania – Processing.

Edukacja informatyczna ma do swej dyspozycji wiele różnych narzędzi. Dominujący ostatnio Scratch, trochę zaniedbywany język Logo czy coraz popularniejszy Python. Każde z nich ma swoje plusy, a chodzi o to żeby te plusy nie przysłoniły nam minusów – jak mawiał prezes Ochódzki.

Wracając do Processingu jest to jednocześnie język i środowisko do nauki programowania przeznaczone dla osób, które oczekują szybkich efektów wizualnych swojej pracy. Np. nie musimy implementować animacji, gdyż dostajemy ją już domyślnie włączoną w funkcji draw().

Środowisko jest darmowe. Wystarczy je pobrać i rozpakować archiwum, aby rozpocząć pracę. Nie ma potrzeby instalacji. Domyślnym językiem w jakim programujemy jest Java. Można doinstalować jednak inne moduły, które pozwolą na pracę m.in. w javascript, pythonie.

Dostajemy prosty edytor tekstu wraz z przyciskiem uruchom. Napisany program możemy wyeksportować do pliku wykonywalnego działającego na platformie Windows, Linux czy MacOS. Załączony podręcznik pozwala zapoznać się ze składnią języka i jego wykorzystaniem na dołączonych przykładach.

Poniżej prosty program, który wykonaliśmy na zajęciach. Odbijamy poruszającą się piłeczkę i zbieramy za to punkty. Program nie jest doskonały, ale pokazuje jak przy pomocy niewielkiej ilości kodu można uzyskać szybkie i atrakcyjne dla uczniów efekty pracy.



int x = 400;
int y = 250;
int delta_x = 5;
int delta_y = 5;
int ball_diameter = 30;
int rectangle_x = 400;
int points = 0;


void setup()
{
  size(800, 500);
  textSize(30);
}

void draw()
{
  background(255, 0, 0);
  fill(255, 255, 255);
  ellipse(x, y, ball_diameter, ball_diameter);
  fill(0, 255, 0);
  rect(rectangle_x, 450, 200, 30);
  x = x + delta_x; 
  y = y + delta_y;
  if (x > rectangle_x && x < rectangle_x + 200 && y > 450 - ball_diameter / 2) 
    {delta_y = -delta_y; points++;}
  if (y > height - ball_diameter / 2) points = 0;
  if (x > width - ball_diameter / 2 || x < ball_diameter / 2) 
    delta_x =  -delta_x;
  if (y > height - ball_diameter / 2 || y < ball_diameter / 2) 
    delta_y =  -delta_y;
  fill(0, 0, 0);
  text("Points: " + str(points), 50, 50);
}

void  mouseDragged()
{
  rectangle_x = mouseX;
}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *